Chladící soustava + Výměna termostatu a
jeho funkce
Termostat je často
opomíjenou součástkou, která má však velký vliv na chod našeho vozidla.
Po dobu provozu
nevyžaduje žádnou údržbu a pokud se porouchá tak jej nelze opravit a musí
se nahradit novým.
Při správně fungujícím
termostatu nám musí automobil začít vlažně topit cca do 2 minut po
nastartování, teploměr by nám měl za jízdy postupně dosáhnout přibližně do
poloviny rozsahu a tam bez větších výkyvů zůstat (výjimku tvoří pouze
stání v koloně).
Pokud termostat dobře
funguje tak musí zůstat chladič studený až do dosažení teploty cca 90
stupňů, po té se během krátké chvilky termostat otevře a chladič se rychle
ohřeje v celé ploše. Pokud po nastartování teplota pomalu stoupá a chladič
se plynule pomalu ohřívá tak je termostat zadřený v otevřené poloze.
Pokud nám naopak teplota
po nastartování rychle stoupne do červeného pole a chladič je stále
studený tak je termostat zablokovaný v uzavřené poloze.
Většinou ale termostat
zůstává stále otevřený, kromě nepříjemného málo výkonného topení má toto
za následek zvýšené opotřebení všech částí motoru, protože motorový olej
dosahuje nejlepších mazacích schopností až po dosažení pracovní teploty a
při nižších teplotách prudce vzrůstá opotřebení všech třecích ploch,
nezanedbatelný je i vliv na spotřebu vozu, při jízdě na krátké vzdálenosti
nám s vadným termostatem může vzrůst spotřeba až o 1l/100 km.
Výměna termostatu je
jednoduchá záležitost, která nevyžaduje speciální vybavení.
U motorů Opel (kromě 16V)
jsou podle druhu motoru dvě možná umístění termostatu, první je na obr.č.1
pod krytem rozvodového řemene,uvnitř hlavy motoru a druhé umístění je
v hliníkovém vývodu z hlavy motoru.Rozlišíme je od sebe podle toho že buď
máme na krátkém hladkém hliníkovém vývodu přímo nasponovanou hadici
k chladiči (první typ) a nebo je vývod delší a je přerušen přírubou pod
kterou je termostat (druhý typ). U druhého umístění je výměna jednodušší,
povolíme tři šrouby tvořící přírubu na vývodu, rozebereme jej a vyměníme
termostat.
Obr.č.1
U umístění č 1 musíme
sejmout kryt rozvodového řemene, pokud máme šikovné prsty tak po povolení
upevňovacích šroubů na obr.č.1 za použití mírného násilí vyjmeme hliníkový
vývod,nepovede li se vývod odšroubovat musí se sundat rozvodový řemen. Po
sejmutí vývodu je přímo vidět na termostat umístěný v komůrce uvnitř hlavy
motoru dle obr.č.2
Obr.č.2
Starý termostat opatrně
vypáčíme šroubovákem, důkladně očistíme těsnící plochy v hlavě motoru a
v hliníkovém vývodu. Po nasazení nového termostatu zkompletujeme nazpátek
motor a je hotovo.
Výrobce doporučuje ještě
provézt odvzdušnění chladící soustavy, to se provádí povolením teplotního
čidla umístěného na sacím potrubí (mosazný šroubek nahoře na potrubí na
straně u alternátoru a vede do něj drátek),nastartujeme, povolíme šroubek
a čekáme až přestanou jít bublinky.
Pokud máme pochyby o
funkci termostatu, lze jej vyzkoušet. Ponoříme termostat do vody a vodu
zahříváme na vařiči, po dosažení teploty kolem 90 stupňů se termostat
začne pomalu otvírat. Pokud nenastane pohyb do doby varu je termostat 100%
K.O.
Pokud máme problémy
s přehřívajícím se motorem i po výměně termostatu může to být způsobeno
vadnou vodní pumpou (málo pravděpodobné) a nebo zanesením chladící
soustavy, po použití přípravku na rozpouštění usazenin v chladící soustavě
automobilů by měl být klid.
Vadnou vodní pumpu
poznáme tak, že při správně fungujícím termostatu, odvzdušněné chladící
soustavě a při prohřátí chladiče (po otevření termostatu), sundáme
(opatrně pozor na opaření !!) víčko na dolévání vody na expanzní nádobce,
pak prudce zatáhneme za táhlo plynu a akcelerujeme do vysokých otáček,
voda v expanzní nádobce musí v tomto okamžiku výrazně poklesnout a po
uvolnění táhla se vrátí na původní výšku.
Je dobré před létem či
delší cestou zkontrolovat, zda spíná správně elektrické čidlo pro spínání
ventilátoru, při stání na místě podržíme plynový pedál alespoň na 2000 ot/min,
teploměr rychle vystoupá a přibližně za ¾ rozsahu by měl sepnout
ventilátor, pokud se toto nestane tak sundáme dráty vedoucí do čidla
umístěného na plastové vaničce na boku chladiče a ohmmetrem nebo
zkoušečkou vyzkoušíme, zda je odpor „0“, někdy stačí očistit kontakty a
někdy se musí celé čidlo vyměnit. Při poruše čidla je možno nouzově
propojit kontakty vedoucí do čidla vodivým předmětem, ventilátor pak bude
neustále sepnut a bude v trvalém provozu, toto se však smí použít pouze
krátkodobě, při trvalém dlouhodobém provozu hrozí zničení elektrického
motoru ventilátoru.
Při objevování se bublin
nebo oleje v expanzní nádobce a tlakování celé chladící soustavy za chodu
motoru je většinou buď vadné těsnění pod hlavou motoru nebo prasklá či
křivá hlava.
Jako chladící náplň je
nutno používat pouze nemrznoucí směsi určené pro hliníkové motory a ředit
je pouze destilovanou vodou.
Co nejvíce kilometrů bez
závad Vám přeje Vrabi !
|