|
Výměna spojkového lanka
Autor:
I.C.
Žádné lanko nevydrží věčně, takže není divu, že i spojkové lanko v mém autě prostě nevydrželo. S velkou pravděpodobností bylo ještě původní a tudíž mělo najeto přes 200.000 km (klobouk dolů - no jo, němec). Pokusím se tu popsat, jak probíhá jeho výměna. Není to nic náročného a mě celá operace zabrala asi tak hodinku včetně průběžného focení (po každé jsem si musel utřít ruce od oleje, než jsem vzal do ruky
foťák). Zvládnout by to měl snad každý průměrně zručný clověk. Jen pro úplnost ... výměna byla prováděna na Opel Kadett GSi 2.0 16V. Lanko je ale nejspíš stejné na všechny Kadetty a Astry F.
Spojkové lanko není nijak drahá věc a mě stálo přesně 300,- Kč včetně DPH (Obr.1). Objednával jsem ho v pondělí a v úterý v 10:00 jsem ho měl připravené. Kuriózní byl docela způsob, jak jsem sehnal firmu, u které jsem si ho objednával. Přes internet jsem hledal na
google.com frázi "autodily videnska" a našel jsem firmu
AutoImport, která má obchod asi 50 metrů od mého domu (přes ulici). Tak jsem tam v pondělí kolem poledne volal a hned si ho objednal.
Obr.1 Toto je faktura za lanko Obr.2 A takhle vypadalo ono lanko ještě zabalené
Všimněte si toho velkého nápisu, že se to má namazat před montáží silikonovou vazelínou (Obr.2), protože já jsem to samozřejmě neudělal. Já si totiž ten nápis přečetl až jsem měl lanko kompletně namontované a seřízenou výšku pedálu a už se mi to nechtělo znovu rozebírat. Je fakt, že to asi k něčemu bude, ale já stejně
plánuju výměnu motoru, takže ho při tom asi namažu.
Jen tak mimochodem, co se vlastně stalo s mým lankem, že jsem ho musel měnit? Popraskalo mi hned u pedálu a zbyly mi tak na něm jen dva dráty z celého svazku. Prasknutí vláken na lanku se projevilo tak, že šla spojka tak ztuha, že se pedál ani nevracel do původní polohy (Obr.6). Jak má být pedál správně se dozvíte na konci. Pokusil jsem se to vyfotit zpod pedálu, ale byla to docela akrobacie (Obr.4 a
Obr.5). Snad je z toho aspoň něco poznat, bylo to hodně zblízka a můj
foťák umí
doostřit minimálně 25cm, takže je to rozmazané.
Obr.3 Foceno zboku ze směru od středového tunelu Obr.4 Foceno zespodu od podlahy pod pedálama, předek auta je nahoře Obr.5 Totéž co předchozí obrázek, ale z trochu jiného úhlu Obr.6 Spojkový pedál proklatě nízko :-) zpět na obsah
Ale zpět k výměně. Asi nejhorší část tohoto procesu je dostat ven původní lanko. Je dobré si předem připravit prostor pro manipulaci jak s lankem, tak s rukama. Takže doporučuji odpojit konektory od nádržky na ostřikovače a celou ji vysunout z konzoly, ve které je uložená a kousek ji dát bokem. Hadičky není ani potřeba odpojovat a někteří možná budou mít i dráty dost dlouhé, že nebudou muset odpojovat ani ty. Já musel. Možná tohle ani nebude ve spoustě případů potřeba, ale ja se nemohl dostat rukama k místu, kudy prochází lanko skrz karoserii dovnitř, hlavně kvůli ABS a všem těm hadičkám a trubičkám a drátům, co do něj (a okolo něj) vedou. Potom je ještě dobré podepřít si něčím spojkový pedál v nejvyšší poloze
(Obr.7), aby nekladl odpor při vyháknutí lanka z páky spojky (Obr.8).
Obr.7 Zvednutý spojkový pedál Obr.8 Lanko zaháknuté v páce spojky zpět na obsah
Nejprve je potřeba vyháknout spojkové lanko z páky spojky
(Obr.9). Poté se můžeme pustit do zápasu s odpojením lanka ze spojkového pedálu. Lanko má na konci, který je u pedálu, háček s rozšířením na konci. Ten je zaháknut v pedálu a jištěn jen koncem pružiny, která je na pedálu a zajišťuje působením proti spojce napnutí lanka (Obr.10,
Obr.11,
Obr.12). Druhý konec této pružiny je zaháknut v konzole pedálu. Právě tento druhý konec je potřeba z konzole
vykáknout a tím uvolníme tuto pružinu. Po té uvolníme pružinu i z pedálu. Tím jsme odstranili jištění háčku spojkového lanka a pohodlně lanko můžeme vyháknout z pedálu. Nyní máme lanko volné a můžeme ho vytáhnout z kabiny ven do prostoru motoru (Obr.13,
Obr.14).
Já jsem to prováděl v trošku jiném pořadí (nijak podstatně) - jako asi každý, kdo tohle dělal poprvé, jsem vlastně až po celé téhle operaci objevil ten nejjednodušší postup.
Obr.9 Povolené lanko těsně před vyháknutím z páky spojky Obr.10 Háček na konci lanka ještě zaháknutý v pedálu (to malé "očko" hned u něj je konec pružiny, který lanko jistí v pedálu) Obr.11 Tady je to vidět ještě trošku líp Obr.12 Pohled maličko z jiného úhlu Obr.13 Takovéto překvapení na mě čekalo - jeden by nevěřil, že i toto "lanko" ještě fungovalo Obr.14 Tady je vidět i průchod z prostoru motoru do kabiny
Na novém lanku pravděpodobně nebudete mít gumovou podložku o kterou je opřený bowden v místě, kudy prochází lanko do kabiny. Alespoň já ho neměl. Takže je potřeba použít podložku z původního lanka a to i s kovovou podložkou. Tato "věc" se musí nasadit na lanko před jeho montáží (potom už by to tak nějak nešlo). Nasazuje se to na bílý (na původním lanku jsem to měl černé, na novém bílé
-
Obr.15) plastový konec
bowdenu ze strany, kde je háček na uchycení ve spojkovém pedálu. Takto připravené lanko protáhneme dírou ze které jsme předtím vytáhli staré lanko a pustíme se do jeho uchycení v pedálu. Postup je přesně opačný než při demontáži. Háček na konci lanka nejprve zahákneme do pedálu (Obr.16). Potom do té stejné díry, do které jsme zahákli lanko, zahákneme zpět i pružinu na pedálu a druhý konec této pružiny zase zahákneme do konzole pedálů (do stejného místa, kde původně byla). V prostoru motoru pak
bowden s lankem protáhneme stejnou cestou (Obr.17), kterou vedl ten původní až k páce spojky.
Bowden uchytíme v převodovce do místa k tomu určeného (Obr.18) a plastovou věc, která je na konci lanka našroubovaná, zahákneme do páky spojky (Obr.19).
Obr.15 Najděte rozdíl ;-) Obr.16 Háček lanka už zakáknutý ve spojkovém pedálu Obr.17 Pohled zvrchu (bowden se uchycuje do háku uprostřed obrázku aby volně nevisel) Obr.18 Uchycení bowdenu na převodovce Obr.19 Lanko již zakáknuté v páce spojky
A aby to nebylo tak jednoduché, spojkové lanko je potřeba nakonec seřídit. Přesněji, je potřeba seřídit výšku spojkového pedálu v klidové poloze. Tím se logicky seřídí i délka chodu pedálu a tedy i kde začíná spojka zabírat. Připravte se na to, že se při seřizování párkrát proběhnete do kabiny a zpět k motoru ;-) Seřízení se provádí utahováním/povolováním té plastové věci na konci lanka
(Obr.20), za kterou je lanko zaháknuté v páce spojky. Tu je potřeba pro každé utahování/povolování vždy vyháknout a pak ji zase zaháknout zpět. Tohle je potřeba zkoušet tak dlouho, až se povede seřídit spojkový pedál do správné polohy. Pedál spojky by měl být přibližně v jedné přímce s pedálem brzdy a plynu (Obr.21) (pozor,
Kadett nemá pedály v rovině, ale tak nějak do schodů - nejvýše spojka, nejníže plyn (Obr.22)). No, a to je v podstatě celé - máme nové lanko spojky. Vypadá to složitě, ale nic na tom opravdu není. Obr.20 Tím, co je uprostřed obrázku, se seřizuje lanko Obr.21 Pedály po seřízení spojkového lanka (pohled přímo) Obr.22 Pedály po seřízení spojkového lanka (pohled z úhlu)
© 2003 GSi.CZ for ROGER (kadett.cz)
|