|
Proč měnit
rozvodový řemen?
Mnozi se tu dotazy ohledne "domaci vymeny" rozvodoveho remene.
Rad bych to uvedl na pravou miru, ackoliv nejsem automechanik, ale spise
zdatnejsi uzivatel.
Rozvodovy remen, tez ozubeny remen jak je obcas psano v knihach, je
dulezita a casto opomijena soucast motoru.
Pokud zustaneme u motoru Opel, tak Opel doporucuje vymenu rozvodoveho
remene budto po 60.000 km a nebo 1x za 5 let. Novejsi modely jsou
dimenzovane na 120.000 km. Vymena se provadi z nekolika duvodu:
1) Koupite auto a neznate jeho historii - kolik ma stavajici remen
nabehano, kdy ho majitel menil, pokud tvrdi ze ano, radeji tomu neverte
dokud Vam to nejak nedolozi, ale i to je sporne - proste se to za tech
500,- Kc nevyplati.
2) Kdyz ma nabehano k limitu vymeny, cili 60.000 nebo 120.000 km
3) Kdyz s autem najezdite 5000 km za rok a jinak stoji v garazi, je
doporucovano ho kazdych 5 let vymenit protoze muze byt vytahany, muze mit
trhlinky, atd.
4) Je vizuelne v haji - tj. chybi mu zuby, je napraskly, zpuchrely, atd.
5) Je prasky - no to snad neni treba komentovat
Cena remene se odviji vetisnou od znacky a delky remene. Logicky vozy bez
napinacich a vodicich kladek (napriklad C20NE do roku 1990), maji remen
kratsi a tudiz i nepatrne (cca desetikorunove polozky) levnejsi.
Lisi se samozrejme i znackamy - znacka DAYCO nebo GATES byva kvalitnejsi,
ale taky drazssi, nicmene kuprikladu DAYCO na C20NE s kladkou stoji asi
560,- Kc. Kuprikladu znacky jine, napriklad CONTITECH, ruzne NO NAME a
podobne jsou levnejsi, ale jaka je jejich kvalita, nevim. Zkusenosti
hovori, radeji investovat par korun do drazsiho.
Napinaci a vodici kladky - to je druha dosti opomijena zalezitost:
- napinaci kladky jsou u nekterych novejsich modelu (u starsich se remen
napina pomoci excentricke vodni pumpy) a tudiz vyzaduji vymenu. Kladka je
mnohonasobne drazzsi, asi hlavne kvuli lozisku. Pro priklad, napinaci
kladka na C20NE stoji 1531,- Kc. Rika se, ze kladka se meni za dva remeny
- cili jednou vymenim remen i s kladkama, podruhe jen remen a kladky
necham a potreti znovu vse. Jednoduse receno - kladky jsou dimenzovany na
dvoji zivotnost remenu, ale to je zase vec, ktera je spise dohadem... -
plati to jak u napinacich kladek, tak u vodicich.
Napinaci kladka je o to vic namahana, ze remen napina - cili pokud se
unavi pruzina nebo napinak, kladka povoli, remen povoli a prusvih je na
svete.
Je mozne kladky zkontrolovat, zda se volne otaci a nezadrhavaji, ci
nevydavaji divne zvuky. Zkuseny mechanik to pozna a doporuci vymenu ci
nevymenu.
Nezapomente, ze nektere vozy maji napriklad jednu napinaci a dve vodici
kladky! Je dulezite si zjistit, co ktery motor ma!
A na zaver neco k tem NEPOTKAVAJICIM se motorum.
Pokud dojde k pretzeni rozvodoveho remene, nebo jeho povoleni, ci
cemukoliv jinemu, stane se to, ze se zpravidla potkaji pisty s venitlama a
hotovo. Nektere motory OPELu, maji tu zvlasnost, ze ventily se stihnou
schovat, kvuli vybrani ktere tam je a tudiz se nepotka - tyka se to ale
jen motoru C20NE a C16NZ. Kde je to nekoikrat overeno. Pak staci jen
nastavit remenice, nandat novy remen a jezdi se. Ale jine motory to tak
jednoduche nemaji. Zazil jsem pana, ktery si myslel, ze doma vymeni
rozvodak na C14NZ, sundal ho, nevsiml si, ze se mu hnula vacka, dal ho
zpet a ejhle 6 ventilu z 8 v haji... :((
Skutecne neni dobre toto podcenovat i kdyz to je investice.
Jeste pripomenu jednu vec - u motoru, kde se napina remen vodni pumpou,
ale i u motoru, kde je napinaci kladka - vodni pumpa je na rozvodech -
cili pokud vite, ze je stara, vydava divne zvuky, je pridrena nebo tece,
vymente ji! Protoze pokud se nedejboze kousne - ohloda to zuby remene a je
to dalsi prusvih.
Tot asi vse. Snad jsem to napsal co nejjendoduseji.
btw: A na otazku zda pred dovolenou vymenit - pokud neznate historii vozu,
tak urcite! :)
Tak jeste ted drobne info k tomu, co se muze
stat:
1) Pokud remen praskne - tak se motor proste zastavi a smytec. Uz se neda
nastartovat. Pokud se s nim teda vubec podari starterem otocit.
2) Pokud remen "pouze" preskoci o 1 ci 2 zuby - rika se, ze zmena o 1 zub
se neda de facto skoro poznat. O 2 zuby uz jede auto hure nebo vubec. To
je individualni u kazdeho motoru. Tohle je nejlepe znatelne u dieselu, kde
je na rozvodech vstikovaci cerpadlo, ktere se pak chova jinak a auto
prakticky nejede, dusi se a tak. Staci ho jen mit blbe nastavene o zoubek
a je to. Na vlastni oci jsem to videl u dieseloveho motoru. U benzinu je
to hodne podobne - auto jede jak kdyz nejede, muze se z nej hulit, dusi
se, skace, tech moznosti je spousta
3) Pokud remen preskoci hodne - cili treba nejak brutalne v 180ti podradim
z petky na dvojku, nebo tak neco, nebo treba roztlacuju auto a loupnu tam
u chciplyho motoru jednicku, tak muze skocit a tudiz se casovani rozhodi a
tim padem nejede vubec.
3) Pokud se mu ohlodaji zuby, v lepsim pripade (chybi 1, 2 zuby) to jeste
muze uplne normalne jezdit, v horsim pripade to preskoci a v nejhorsim to
konci jako v bodu 3.
C16NZ jsem s prasklym remenem jeste nevidel, ale skutecne jsem od
automechaniku (nekolika, nezavisle na sobe) slysel, ze se taky nepotka
jako C20NE. Neni dobre se timto utesovat - mam motor C16NZ, takze kdyz se
neco stane... - kdepak. Menit!
|
|