Výměna
rozvodového řemene u vozů s automatickou napínací kladkou
Novější motory vyrobené
po roce 1990 nebo motory pro vozidla vybavená servořízením byly výrobcem
osazovány automatickou napínací kladkou rozvodového řemene. Ta usnadňuje
oproti motorům původním napnutí řemene.
Během provozu je kladka
bezůdržbová a automaticky udržuje za pomoci pružinového mechanismu
napnutí řemene.
Při výměně řemene je
potřeba důkladně zkontrolovat její stav,zejména jestli ložiska v ní
uložená nejsou již na konci své životnosti a nevydávají podezřelé
zvuky či dokonce nezadrhávají. Jejich případné zadření totiž skončí
roztržením řemene a možným poškozením motoru.
Ve značkových servisech
tyto kladky mění při každé výměně řemene, to je však zbytečné,cena
kladky je vysoká a při běžném provozu kladka vydrží minimálně dvě
výměny řemene bez jakýchkoli problémů.
Motor vybavený napínací
kladkou poznáme podle zploštělého krytu rozvodového řemene.
Výměna řemene u motorů
vybavených touto kladkou je o něco málo pracnější než u motorů bez
ní, odpadá nám však možnost špatného napnutí řemene a zároveň
je automaticky korigováno povolení řemene které vzniká během
provozu.
Postup při výměně
řemene u těchto motorů je následující:
1/ vyšroubujeme
zapalovací svíčky (bude se nám lépe otáčet s motorem)
2/ sundáme klínový řemen
alternátoru (je možno pro lepší přístup demontovat i alternátor)
3/ vypustíme chladící
kapalinu
4/ sundáme kryt rozvodového
řemene vycvakáním přídržných spon
5/ dle obr.č1 nastavíme
otáčením spodní řemenice zářez na spodní řemenici proti jehle na
krytu řemene,zkontrolujeme zda i rysky na horní řemenici jsou proti sobě
dle obr.č.2
obr.č.1
6/ vyšroubujeme centrální
šroub na spodní řemenici a sundáme ji
7/ zkontrolujeme zda
poloha řemenic odpovídá pozici pro HÚ tj. ryska na horní řemenici je
proti rysce na krytu dle obr.č.2 a peckovité označení na spodním
ozubeném kole je proti vrubové značce na motoru dle obr.č.3
obr.č.2
obr.č.3
8/ povolíme tři šrouby
zajišťující vodní pumpu dle obr.č.4
obr.č.4
9/ vyndáme vodní pumpu
(pozor poteče chladící kapalina) a sejmeme starý řemen
10/ důkladně očistíme
plochu v bloku motoru na kterou dosedal těsnící kroužek vodní
pumpy a poté jí lehce namázneme vazelínou
11/ z vodní pumpy
vyjmeme těsnící O kroužek a nahradíme jej novým dle obr.č.5
obr.č.5
12/ vodní pumpu nasadíme
zpět,lehce utáhneme upevňovací šrouby a namontujeme nový rozvodový
řemen
13/ napneme rozvodový řemen
pootáčením vodní pumpy dle obr.č.6 a to buď plochým klíčem nebo
opatrným poklepáváním na šroubovák zapřený v drážce vodní
pumpy,na obrázku je speciální klíč Opel (ten pravděpodobně nevlastníte)
obr.č.6
napneme jej tak že
pohyblivá část „1“ napínáku „2“ musí být pravou stranou na
dorazu dle obr č.7
obr.č.7
14/ opatrně pootočíme
motorem vpravo spodní řemenicí o dvě otáčky tak aby motor byl opět
v poloze HÚ
15/ otočením čerpadla
dolů povolíme ozubený řemen tak aby ryska na napínáku „1“ stála
proti rysce „2“ dle obr.č.8
obr.č.8
16/ utáhneme upevňovací
šrouby čerpadla
17/ zkontrolujeme zda
ukazatel na pohyblivé části napínáku stojí proti rysce na základové
desce napínáku a že i rysky na spodní a horní řemenici jsou proti
ryskám na krytu
18/ zakrytujeme řemen a
vše uvedeme do původního stavu
pozn. otvor č. „3“
na obr.č.8 slouží k zaaretování kladky, kladku odtlačíme tak
aby došlo k zákrytu otvorů a zaaretujeme ji zasunutím vhodného
trnu do otvoru, toto slouží pro rychlé sejmutí rozvodového řemene,po
navrácení řemene vyjmeme trn a kladka se sama ustaví a napne řemen
Nedoporučuji používání
řemenů od fy. QH, již několikrát se mi stalo, že z těchto řemenů
„opadali“ zuby, osobně používám značku Gates, jsou to kvalitní
řemeny za přijatelnou cenu.
|