Výměna
rozvodového řemene
Po cca 60 000
km, nebo při koupi vozu nás očekává jedna velmi důležitá
věc a tou je výměna rozvodového řemene. Buď tuto operaci můžeme za
drahý peníz svěřit odborníkovi a nebo si můžeme pomoci sami. U oplíka
toto není nic složitého a vystačíme si z běžným nářadím.
Pro větší přehlednost
jsem seřadil postup prací do bodů:
1/ vyšroubujeme
zapalovací svíčky (bude se nám lépe otáčet s motorem)
2/ sundáme klínový řemen
alternátoru (je možno pro lepší přístup demontovat i alternátor)
3/ vypustíme chladící
kapalinu
4/ sundáme kryt rozvodového
řemene (u starších modelů odšroubujeme šroubky držící plechový
kryt, u novějších vycvakneme spony na plastovém krytu)
5/ dle obr.č1 nastavíme
otáčením spodní řemenice zářez na spodní řemenici proti jehle na
krytu řemene,zkontrolujeme zda i rysky na horní řemenici jsou proti sobě
dle obr.č.4
obr.č.1

6/ vyšroubujeme centrální
šroub na spodní řemenici a sundáme ji
7/ povolíme tři šrouby
zajišťující vodní pumpu dle obr.č.2
obr.č.2

8/ vyndáme vodní pumpu
(pozor poteče chladící kapalina) a sejmeme starý řemen
9/ důkladně očistíme
plochu v bloku motoru na kterou dosedal těsnící kroužek vodní
pumpy a poté jí lehce namázneme vazelínou
10/ z vodní pumpy
vyjmeme těsnící O kroužek a nahradíme jej novým dle obr.č.3 Rozměry
těsněni pro 1,6 je kroužek vnitřní průměr 80 mm a tloušťka 3 mm.
obr.č.3
11/ nastavíme na vrchní
řemenici rysky proti sobě dle obr.č.4
obr.č.4
12/ našroubujeme nazpátek
vodní pumpu a nasadíme nový řemen, šrouby na vodní pumpě lehce přitáhneme
13/ napneme rozvodový řemen
pootočením excentrické vodní pumpy dle obr č.5
obr.č.5
14/ utáhneme tři šrouby
na vodní pumpě dle obr.č.2
15/ přišroubujeme spodní
řemenici
16/ zkontrolujeme zda
rysky na spodní a vrchní řemenici odpovídají značkám na motoru dle
obr.č.1 a 4
17/ několikrát otočíme
motorem a znovu zkontrolujeme napnutí řemene a polohu rysek
18/ zakrytujeme řemen
19/ nasadíme klínový
řemen
20/ zamontujeme svíčky
Ohledně napnutí řemene existuje více návodů, já
to zkouším takto: v nejdelším místě mezi řemenicemi v polovině
délky na řemen zatlačím a řemen se nesmí prohnout o více jak cca
5 mm.
Po ujetí cca 100 km je dobré znovu zkontrolovat
napnutí řemene.
U některých motorů je řemen napínán
automatickou kladkou, jelikož se to ale týká motorů vyrobených po
6/90 nebudu to zde popisovat.
Nedoporučuji používání řemenů od fy. QH, již
několikrát se mi stalo, že z těchto řemenů „opadali“ zuby,
osobně používám značku Gates, jsou to kvalitní řemeny za přijatelnou
cenu.
A to je vše přátelé tádydádydádydá
…… |