Regulační ventil tlaku oleje – údržba
Pokud při
jízdě v nízkých otáčkách začne problikávat kontrolka nízkého tlaku oleje,
nesmí se toto podceňovat a co nejdříve se musí zjednat náprava, jinak
hrozí zvýšené opotřebení ev. celkové zničení motoru.
V zásadě to může být způsobeno těmito příčinami:
-
závada regulačního ventilu
-
závada (opotřebení) olejového
čerpadla
-
nadměrné opotřebení motoru
-
vadné čidlo tlaku oleje
-
nízká hladina olejové náplně
Jako
nejpravděpodobnější příčina to bývá právě netěsnící regulační ventil.
Regulační
ventil je namontován hned za olejovým čerpadlem a slouží k tomu, aby
v motoru udržoval konstantní tlak oleje. Při vysokém tlaku oleje se ventil
otevírá a část oleje je vracena zpět do vany.
V průběhu
času se může stát ,že uzavírací pístek ventilu přestane plnit svoji funkci
a zůstane trvale pootevřený, toto je způsobeno většinou usazeným karbonem.
Olejové
čerpadlo pak nedokáže vyvinout dostatečný tlak a motor je špatně mazán.
Regulační
ventil se nachází zepředu u spodní řemenice klikového hřídele.
Při jeho
demontáži nejprve povolíme krycí zátku.
Potom
vyjmeme pružinu.
A
nakonec za pomoci magnetu nebo háčku uzavírací pístek.
Celkové
uspořádání ventilu vypadá takto:
1/ krycí
zátka
2
/těsnící podložka
3/
pružina
4/ pístek
Po
demontáži všech částí vyčistíme hadříkem na šroubováku důkladně vnitřek
ventilového pouzdra, tak aby byl odstraněn veškerý karbon.
Poté
vypereme v petroleji všechny demontované části ventilu a odstraníme
veškeré usazeniny. V případě že se na pístku objeví rýhy, či stopy
oxidace, musí se vyměnit za nový, a to včetně pružiny.
Pokud je
povrch pístku hladký a lesklý, lze jej znovu použít.
Při
zpětné montáži je nutno použít vždy novou těsnící podložku tak ,aby byla
zaručena těsnost spoje.
Při
montáži venku navlečeme pístek na pružinu a obojí pak zasuneme do pouzdra.
Pak za současného stačování pružiny dotahujeme zátku.
Při
demontáži vyteče malé množství oleje z mazacího okruhu a olejového filtru,
proto je potřeba pod motor připravit menší nádobu na zachycení oleje.
|