Návod na lepení čelního skla
Výměna čelního skla není věc až zas tak složitá a
nestojí za to utrácet peníze za vyděrače ze servisu.
Ze starého skla vydloubneme obvodovou gumu (bauset),
pak nastane nejzábavnější část výměny a to vyřezávání starého skla, uvnitř
auta sundáme plasty sloupků, protisluneční clony a zpětné zrcátko, v rohu
skla zevnitř za pomoci jehly propíchneme lepidlo a prostrčíme ven strunu
na řezání .Taháním tam a zpět postupně vyřízneme po obvodě celé čelní
sklo.
 
V nouzi se může sklo vyříznout i ohebným nožem,
špičkou nože jezdíme po vnitřním obvodě lepidla a postupně zajíždíme
hlouběji do materiálu tak dlouho až se prořízneme na druhou stranu .
Další „netechnická“ metoda je dát si dovnitř vozu
igelit a po té sekyrou vysekat čelní sklo ven, po obvodě se nechá cca 5 cm
střepů a po vysekání celého skla se zbytky lepidla a střepů odstraní
nabroušenou špachtlí.
Zbytky lepidla na karoserii ořežeme tak aby zbyla
slabá cca 1-2 mm tlustá vrstva původního polyuretanového lepidla. Celý rám
karosérie do kterého budeme vsazovat okno důkladně odmastíme speciálním
odmašťovadlem (perchlor, technický benzín).
Nové sklo v místech lepení důkladně odmastíme
odmašťovadlem a po té sklo potřeme naleptávačem Primer. Primer se používá
pro zlepšení přilnavosti a pro ochranu proti ultrafialovému záření. Je
určen k použití na sklo a lak, nikdy nenanášet na polyuretan.

Na sklo naneseme housenku lepidla, originální lepidla
na skla mají na aplikačním hrotu z boku drážku ve tvaru obráceného „V“.
Pokud na hrotu tato drážka není tak si jí nožem vyřízneme, výška drážky je
cca 10 mm a šířka cca 5 mm. Za neustálého mačkání aplikační pistole pomalu
couváme s hrotem přimáčknutým ke sklu, tak aby nám drážka v hrotu
vytvářela na skle housenku ve tvaru obráceného V.

Na sklo navlékneme nazpátek bauset.
Pak sklo opatrně uchopíme nejlépe ve dvou lidech tak
že přitiskneme otevřené dlaně naproti sobě z obou stran skla. Ještě lepší
je použít sklenářské přísavky.
Sklo opatrně posadíme na plastové excentry, které
jsou umístěné na spodku rámu v karoserii a opatrně přiklopíme vrch skla.
Zkontrolujeme zda je sklo uprostřed a zda je
v pořádku i výškové nastavení skla, výšku nastavíme pootáčením excentrů.
Pak sklo postupně po obvodě rovnoměrným postupným
tlakem pomalu přimačkáváme ke karoserii tak aby lepidlo přilnulo po celém
obvodě ke karoserii vozu. Pokud při pohledu zevnitř zjistíme, že je někde
lepidla málo a vznikla nám mezera (hlavně u vozů opravovaných po havárii)
tak lze po výměně hrotu za běžně používaný hrot bez výřezu, doplnit
zevnitř vozu lepidlo tak aby zaplnilo celou mezeru.
Po vytvrzení lepidla (dle výrobce 15 min-4 hod)
nasadíme plasty a můžeme vyrazit.
Pár zajímavých triků:
-
po vytvrdnutí lepidla můžeme proužkem plastu nebo tvrdého papíru
(šířka 5 mm, tloušťka co nejmenší) vyzkoušet zda je sklo přilepené po
celém obvodě, stačí jej zkoušet zevnitř prostrkávat kolem skla, pokud
proleze ven je nutno sklo dotmelit
-
před montáží nového skla si pootevřete jedno nebo více bočních
okének (šíbr), při zabouchnutí dveří totiž dochází ke zvýšení
atmosférického tlaku ve vozidle a pokud ještě není lepidlo vytvrzené mohlo
by při zavřených okýnkách a bouchnutí dveřmi čelní sklo „odskočit“
-
místo speciálního lepidla se dá použít i lepidlo pro lepení akvárií
(fy.Soudal), je ale otázka jestli stojí těch pár ušetřených korun za
lepidlo a primer za riziko špatného přilepení skla, u tohoto lepidla je
ovšem poměrně dlouhá doba vytvrzování, jelikož se kromě jiného používá pro
lepení skleněných výloh do železných rámů tak pro vozidla bez airbagu jde
použít (je to ale prasečina)
-
osobně používám lepidla Terostat od fy. Loctite a jsem s nimi plně
spokojen
|