Úprava sání motoru
Při
provozu v motoru vzniká vlivem netěsností a rozdílu teplot přetlak.
Tento
přetlak je nuceně odsáván do sání a zde je pak spalován ve válcích motoru.
Bohužel,
vzduch odsávaný ze skříně motoru v sobě obsahuje kromě mastných nečistot i
velké procento vodního kondenzátu.
Výsledná
směs nečistot postupem času znečišťuje celou sací soustavu, sací ventily a
zanáší krokový motůrek volnoběhu.
Hlavně
v zimních měsících se pak stává, že krokový motůrek nepracuje dobře a
motor pak pomalu stahuje volnoběžné otáčky, nebo má kolísavý chod.
Někdy se
i stává, že odsávací hadice je zcela ucpána nečistotami a skříň motoru pak
není odsávána, může to zapříčinit jednak hromadění kondenzátu v motoru a
jednak přetlak začne vytlačovat olej přes těsnění a gufera ven.
Abych
snížil čas nutný na čištění krokového motůrku a sání, rozhodl jsem se
vyvézt odsávací hadici mimo sání motoru.
Jsou dvě
možnosti úpravy odsávání výparů:
1/
zakoupit speciální bavlněný filtřík, který se umístí nad vývod odsávání
Cena
tohoto filtru je od cca 200,- , nevýhoda je, že se časem zanese a musí se
čistit nebo měnit.
Dále se
může stát, že při umístění filtříku nahoru těsně pod kapotu mohou být
olejové výpary obsahující kromě jiného i oxid uhelnatý (jedovatý plyn bez
zápachu) nasáty topením a následně vháněny do kabiny.
Také se
mi nelíbí, jelikož se tento filtr umísťuje nad motor, tak veškerý
kondenzát, jež se usadí v hadici bude ztékat zpět do motoru.
2/
svedení výparů hadicí do vhodné nádoby
-nejprve
odstraníme původní hadici pro odsávání výparů (na obrázku jsou vidět
nečistoty a kondenzát uvnitř trubky)
-připravíme si novou, delší hadici shodného vnitřního průměru
-na konec
nové hadice umístíme nádobu na kondenzát, a to tak aby hadice byla
prostrčena asi do poloviny výšky nádoby
-do
nádoby rozpáleným hřebíkem uděláme v horní části po obvodě řadu malých
otvorů
-nádobu i
hadici umístíme na volné místo někde dole, poblíž motoru, při tom je
potřeba dbát na to, aby hadice měla stálý sklon směrem dolů, a nevznikla
žádná „kapsa“ v které by se hromadily nečistoty
-hadici
utáhneme sponou
-zaslepíme v sání otvor pro původní hadici
Nádobu je
nutno čas od času zkontrolovat a shromážděné nečistoty vypláchnout,
interval čištění je ale mnohem delší než u bavlněného filtru.
V jednom
zahraničním tuningovém e-shopu jsem toto viděl za cca 200 USD, nádoba
ovšem byla z leštěného anticora. Myslím si, ale že plastová láhev poslouží
úplně stejně a daleko levněji :-)
Ještě
mi přišla jedna reakce na tento článek:
Ahoj,
mam par postrehu k odvetrani motorove skrine/vika ventilu a clanku od
Vrabiho. Az do nedavna jsem si myslel, ze tou tlustou hadici od vika do
sani jde pretlak z klikovky/vika ventilu do sani. Alespon u me to tak
fungovalo (c16nz). Nez jsem zacal patrat po tom, k cemu je ta tenci
hadicka vedouci do sacich svodu. Zdanlive ze strany motoru byla
nepropustna, resp. hodne malo propustna. Na internetu jsem vypatral, co je
PCV - positive crankcase ventilation a podle toho zjistil, ze ta hadicka
je napojena na podtlak ze sani a ovlada PCV ventil, ktery je ve viku
ventilu. Funguje to tak, ze podtlakem se ten ventil otevira a mel by
prisavat tou tenkou hadickou vsechny ty vypary ktery tam vznikaji. U mel
byl znecisteny tak ze nebyl pruchodny a tak vsechno slo zpatky tou tlustou
hadici do sani. Puvodne ta tlusta hadice vzduch nasavala ze sani a
poustela do klikove skrine. Obracene je to nejspis starim motoru, kdyz
kvuli netesnostem je objem plynu, ktery se profoukne pres pistni krouzky
vetsi. Ten privod do sani jsem vycistil, je tam znacnej podtlak (pri
volnobehu, s oteviranim klapky pochopitelne klesa, na coz je PCV ventil
uzspusoben) a skutecne sani se znatelne mene znecistuje olejem - prakticky
vubec. Prutok tou hadickou a PCV ventilem do sani je natolik maly, ze s
volnobehem to zadny problem nezpusobi, smes neni zase tolik ochuzena a
puvodne se s tim take pocitalo. Na tenkou hadicku jsem pro jistotu dal
maly levnny benzinovy filtr, aby to opet pripadne nenasavalo nic, co by
ucpalo privod v sani.
Prislo mi zajimave informovat o tom zjisteni, jak to puvodne melo fungovat
a co k cemu tam je, vim ze o te tenci hadicce do sani mnoho lidi nevi...
Petr Siska
|