Autor: Standa


Výměna náboje/čidla ABS předního kola - Astra G



Jelikož nám pánové u Opela přinášejí s novými modely stále více oříšků při opravách našich mazlíků, tak ani Astra G / Zafira nezůstali pozadu.
Tak že pokud zjistíme zvýšenou hlučnost předních kol a to především v zatáčkách, kdy je dané kolo více zatěžováno, nestačí vyměnit samotné ložisko jako u starších modelů, ale je nutná výměny celého náboje.
Stejně tak při poruše čidla ABS na levém kole, které se projevuje problikáváním kontrolky ABS, TC, nebo poskubáváním ručičky tachometru. Čidlo je bohužel také součást celého náboje a nelze jej samostatně vyměnit.








Vyheverujem auto, sundáme kolo a povolíme centrální matici. Pro zajištění kola proti pohybu buď poprosíme někoho kdo je po ruce, aby šlap na brzdu (opatrně, auto je na heveru), nebo zašroubujem zpět kolový šroub a pomocí dlouhé tyče - pajcru kolo zaaretujem sami.


Následuje sejmutí brzdového třmenu a kotouče. Zazadu brzdiče povolíme 2 šrouby, klíč/gola č.18, celý brzdič vysunem a zavěsíme za person - přední misku pružiny. Brzdovou hadičku neodpojujeme, protože by byl potřeba po montáži znova odvzdušňovat celý brzdový okruh. Vyšroubováním imbusu M8 sundáme i brzdový kotouč.








Za další je potřeba k vytažení poloosy odpojit spodní čep ramene. Povolíme šroub opět klíčem č.18 a čep vyklepneme.








Odkloněním personu směrem od auta vytahneme poloosu. Lze ji pomoct lehkým poklepem na konec závitu, samozřejmě přes kousek dřevěného špalíku, aby nedošlo ke zničení začátku zavitu. Odpojíme konektor čidla ABS.

Nakonec zbývá jen povolit 3 TORX šrouby (na horním obrázku označené modře), čímž dojde k oddělení náboje od personu. Ten důkladně očistíme, hlavně dosedací plochy pro náboj, včetně krycího plechu brzdového kotouče.

Můžeme přistoupit k montáži nového náboje a všech původních dílů.


Na závěr bych chtěl jen poznamenat, že cena nového pětidírového náboje a čidlem ABS vyjde na přiklad v Elitu na cca 4200,-Kč s DPH, kdežto v Opelu na 7800,- Kč s DPH. Paradoxem je, že se v obou případech jedná o značku SKF, tak že totožná kvalita a provedení. Vzhledem k relativní jednoduchosti opravy (lze s téměř běžným vybavením, provést i na ulici před domem) se opravdu nevyplatí tohle svěřovat autorizovanému servisu.

Návod má sloužit POUZE jako vodítko, nikoliv přesný popis k opravě.