Montáž LPG do vozidla, ano
či ne?
Jelikož najezdím docela dost
kilometrů, tak jsem hledal způsob jak bych čelil neustále se zvyšujícím nákladům
za benzín.
Auta s dieselovým motorem
mě moc nelákají, odrazuje mne hlučnost,nízká akcelerace a zhoršené
vlastnosti startování za nízkých teplot.
Jako jediná kompromisní
alternativa mi nakonec zbyla montáž zařízení na LPG a mohu po více jak 50 000
najetých kilometrech prohlásit,že toho nelituji.
Rád bych se proto podělil o
své zkušenosti s tímto zařízením.
Pořídil jsem si komplet od
firmy BRC, je to v oblasti LPG zařízení jedna z nejrozšířenějších
firem v ČR.
Váhal jsem zda si mám pořídit
levnější verzi s regulací podtlakem nebo dražší s elektronickou
řídící jednotkou,nakonec jsem investoval do elektroniky,zařízení je ovládáno
za pomoci snímání signálu z lambda sondy, která dává informace
jednotce o obsahu kyslíku ve výfukových plynech a na základě toho se
nastavuje bohatost směsy.
Bohužel po montáži zařízení
jsem zjistil,že má sonda již má svá nejlepší léta za sebou a musel jsem
zakoupit novou,od výměny sondy mi výrazně poklesla spotřeba a celkově se
zlepšil chod motoru.
Původně jsem měl válcovou nádrž
v kufru, ale jelikož používám auto jako pojízdnou dílnu v kombinaci
se skladištěm tak jsem ji vyměnil za toroidní nádrž umístěnou v prostoru
rezervy,oproti válcové nádrži mám zachovánu původní velikost kufru a
rezervu mám přišroubovanou k podlaze.
Ceny zařízení a návratnost
zde neuvádím, jelikož se průběžně mění a není problém si zjistit
jejich aktuální stav.
Uvádím zde několik postřehů
z praxe:
Montáž zařízení trvá většinou jeden den,takže to není nic časově
náročného
·
Je dobré si zakoupit zařízení od známého výrobce,u levných zařízení
je v případě poruchy velký problém s náhradními díly
·
Před montáží je dobré vyměnit minimálně svíčky a vzduchový
filtr,je dobré proměřit i vysokonapěťové kabely a zkontrolovat cívku a
rozdělovač
·
Zkoušel jsem speciální svíčky na LPG,moc se mi ale neosvědčily,při
provozu na LPG jezdily skvěle,bohužel při provozu na benzín se chovaly
nevypočitatelně (samozápaly,vynechávání)
·
Spotřeba při dobře nastaveném zařízení téměř nestoupne oproti
benzínu,lehce poklesne akcelerace,motor jde celkově klidněji a olej je při výměně
daleko čistější
·
Moderní zařízení jsou vybaveny automatickým přepínačem benzín/plyn
a tak i jedinci méně technicky nadaní nemají s obsluhou zařízení žádné
problémy,automobil nastartuje na benzín a po dosažení cca 2500 ot/min se sám
přepne na LPG,při přepnutí dojde jen k nepatrnému cuknutí a kromě
rozsvícené diody nemáte šanci poznat zda jedete na LPG či benzín
·
Mýty o nebezpečnosti výbuchu jsou spíše z kategorie jedna paní
povídala,při montáži v odborné dílně a použití schválených
komponentů je bezpečnost u tohoto zařízení mnohem vyšší než u benzínu,zařízení
je vybaveno mnoha bezpečnostními prvky např.:při porušení potrubí se zvýší
průtok LPG a průtokový ventil zablokuje nádrž tak aby nedocházelo k úniku
plynu,nádrž je vybavena přetlakovou pojistkou takže v případě havárie
nebo požáru nemůže dojít k roztržení a explozi,všechna zařízení
jsou dimenzována na mnohonásobně vyšší tlak než je provozní aj.
·
Po montáži nádrže vypadalo auto jak když vezu v kufru dva pytle
cementu,proto jsem zakoupil na vrakovišti silnější zadní pružiny z Ascony
a zaměnil je za původní
·
Zařízení nevyžaduje žádnou zvláštní údržbu, po cca 10 000
km je dobré vyměnit čistící filtr LPG (100 Kč) a po 50 000 km provést
výměnu membrán v reduktoru (1000 Kč), obojí je lepší svěřit odborné
dílně
·
Je nutno zkrátit výměnné lhůty zapalovacích svíček a vzduchového
fitru o cca 1/3,zanesený vzduchový filtr výrazně ovlivní spotřebu LPG a u
svíček platí že směs propan butan se hůře zapaluje a proto je nutné je mít
v bezvadném stavu,někdo doporučuje snížit elektrodovou vzdálenost o
0,1 – 0,2 mm, podle mých zkušeností to ale nemá vliv
Pokud máte auto na leštění
v garáži a jezdíte pouze v neděli za babičkou,jezděte i nadále
na benzín, při 10 000 km/rok začněte přemýšlet a při více jak 15 000
už podle mne není co řešit,jednoznačně doporučuji montáž LPG
Základní části LPG zařízení:
Toroidní nádrž: |
Reduktor: |
 |
 |
|
|
Elektronika: |
Mix: |
 |
 |
Mnoho ekologických a ekonomických
kilometrů Vám přeje Vrabi.
|