Výměna ložisek v zadním kole
Níže uvedený návod je pro typ s
volným ložiskem,
pokud máte ložisko v náboji, tak návod je
tady.
Občas se stává že nám začne zadní kolo vydávat
podivné chroupavé zvuky a nebo se začne kývat. Tohle je způsobeno
kuželovými ložisky v náboji a v případě zanedbání to končí ukroucenou
hřídelí zadního kola, jeho odpadnutím a následnou výměnou zadní nápravy.
Náboj zadního kola v řezu
vypadá přibližně takto:

1/ hřídel zadního kola
2/ těsnící gufero
3/ vnitřní velké kuželové
ložisko
4/ vnější malé kuželové
ložisko (typ LM11749 17,5x40)
5/ podložka
6/ korunová matice
7/ pojistná závlačka
8/ prachotěsná poklička
9/ těleso náboje
Při kontrole (výměně)
postupujeme takto:
šroubovákem vypáčíme
pokličku
vyndáme závlačku
vyšroubujeme matici
náboj stáhneme rukou
směrem k sobě
vyčistíme veškerou starou
vazelínu
zkontrolujeme stav
ložisek, zejména povrch válečků, zda se na něm nenacházejí vydřené stopy
Vadné ložisko vypadá
např. takto:

pokud jsou ložiska vadná
(většinou je to jen to malé vnější) tak za pomoci vhodného nástroje
vyrazíme směrem zevnitř ven zalisovaný vnější kroužek kuželového ložiska
nalisujememe nový vnější
kroužek a vložíme nové ložisko
ložiska důkladně
promažeme vazelínou určenou pro válečková ložiska
vše složíme
POZOR !!! Korunová matice
se nesmí dotáhnout silou !!!
Musí se dotáhnout opatrně
pouze tak aby se kolo nekývalo, většinou je to jen o kousek víc než se
dotáhne rukou, matici lehce utáhneme klíčem, pak jí povolíme do polohy kdy
s ní půjde otáčet rukou a pak dotahujeme po zoubku tak dlouho až se náboj
přestane kývat.
Při přílišném dotažení
dojde ke zničení kuželových ložisek.
Po provedení zkušební
jízdy vyzkoušíme na heveru zda se kolo nekývá a rukou sáhneme zda se střed
náboje nehřeje.
|