Autor: Standa (administrátor diskusních fór na serverech kadett.cz opelastra.cz)
Jednou z možných příčin vysoké spotřeby motorového oleje můžou být vadná těsnění dříků ventilů, více známá pod názvem GUFERA. Olej proniká z horní části hlavy přes vadná gufera kolem sacích ventilů do válců, kde shoří, čímž je dána i zvýšená kouřivost motoru. |
|
Potřebný materiál : Sada těsnění
dříků ventilů , těsnění pod hlavu motoru, těsnící "O" kroužek pod vodní pumpu, vhodná
je i sada nových šroubů do hlavy (pokud jsou ještě originál), těsnící silikon pro
teploty do 300C (červeno-hnědý). |
|
V první řadě bude potřeba vypustit chladící kapalinu, protože by při povolení vodní pumpy stejně vytekla. Pokud chceme větší část zachránit, umístíme pod předek, konkrétně do místa kde je spodní hadice od chladiče, nějakou nádobu, povolíme sponku na hadici a opatrně odpojíme, protože začne vytékat kapalina. |
|
Vzhledem k tomu, že budeme sundavat
hlavu motoru, je třeba odstrojit horní část motoru. Sundáme vzduchový filtr, resp. "žábu",
poodpojujeme konektory od čidel ze vstřikovací hlavy, táhlo škrtící klapky a zároveň
palivové hadice. Poté sejmem celé vstřiky. Při tom odpojíme i svíčkové kabely a rozdělovač. |
|
Poté poodpojujeme zbytek hadic (od termostatu do chladiče a ze sání do topení) a po demontáži horního rozvodového kola můžeme přistoupit k sejmutí hlavy se stále ještě nasazenými svody a sacím potrubím. Výfuk je samozřejmě ještě třeba rozpojit hned za svodama, resp. v pružném uložení za lambda sondou. |
|
Po vyšroubování šroubů z hlavy, sundáme skříň vačkové hřídele a hlavu. Já jsem ze sundané hlavy odšrouboval jen sací potrubí, svody zůstaly a v této podobě jsem se pustil do samotné výměny gufer. Ještě před vyjmutím hlavy je vhodné sundat z ventilů vahadla a podložky pod nimi aby se nepoztrácely, neboť jsou na hydraulických zdvihátkách přilepená jen olejem. |
|
Abychom byli schopni výměnu provést, je třeba sundat pružinu z ventilu. Ta je ze shora tlačená pokličkou, která je jištěná dvěma klínky ve tvaru půlměsíčku, zapadající do drážky ventilu. Možností jak tohoto dosáhnout je mnoho, já zvolil za tímto účelem stojánek na vrtačku a předem připravený přípravek. Položíme hlavu na čistou podložku a podložíme ventily tak, aby nepropadly při sejmutí pružiny a můžeme začít. Stlačíme pružinu a nejlépe pinzetou vyndáme oba měsíčky. POZOR ať měsíčky neztratíme, z pinzety rádi ulítávají. :-) Ale ani při ztrátě nejsme ztraceni, v Opelu měsíčky vedou a cena je cca 17 Kč/ks. |
|
Sundáme pružinu a za pomocí dvou šroubováku
stáhneme vadné gufero. Po té můžeme ventil lehce máznout olejem a nasadit gufero nové, které
domáčkneme rukou a lehce doklepneme pomocí trubičky vhodného průměru. Samozřejmě s citem aby
nedošlo k natržení. |
|
Následuje důkladné !!! očištění dosedacích ploch na bloku motoru, hlavy z obou stran a skříně vačkové hřídele. Stejně tak důkladně vytřeme a vysušíme díry na šrouby v bloku motoru - NEMAZAT !!! Staré šrouby je nutné taktéž důkladně očistit a jen nepatrně "ušpinit" grafitovou vazelínou. Položíme nové těsnění na blok motoru a na něj hlavu (ničím se nemaže, maximálně jen lehce poprášit práškovým grafitem), kterou na horní dosedací ploše pomažeme slabou vrstvou těsnícího silikonu, přiložíme vahadla mezi hydrostavy a ventily a uložíme skříň vačkové hřídele. |
|
Zašroubujeme lehce všechny šrouby a
podotahujeme podle obrázku a následujícího popisu. |
|
Momentovým klíčem utáhneme šrouby v pořadí dle obrázku momentem 25Nm |
|
Zpětná montáž je možná obráceným postupem, tzn. horní rozvodové kolo, nasadit vodní
pumpu (nejlépe s novým těsnícím "O" kroužkem), nastavit obě řemenice na rysky, nasadit
rozvodový řemen a za pomocí vodní pumpy, resp. napínací kladky jej napnout -> Postup viz
Technika -> Návody -> Výměna rozvodového řemenu.
Vrátit zpět vstřikovací hlavu, připojit konektory k čidlům, palivové hadice (pozor,
nepřehodit), táhlo plynu, hadice od termostatu k chladiči, hadice k topení, napnout
klínový řemen alternátoru, vrátit vzduchový filtr, zapojit rozdělovač a svíčkové kabely.
Nalijeme chladicí kapalinu a zkontrolujeme také stav oleje.
Vizuelně ještě zkontrolujeme správné zapojení všech čidel a hadic a můžeme provést
zkušební start. Může se stát, že pár sekund po startu budou slyšet hydraulická zdvihátka,
zvláště v případě kdy s nimi bylo manipulováno. Toto po natlakování celé soustavy samozřejmě ustane. |