Autor: Standa (administrátor diskusních fór na serverech kadett.cz opelastra.cz)

Výměna těsnění dříků ventilů - pro 8V motory
v návodu použit pro ilustraci motor C16NZ

Schema - hlava, gufero

Jednou z možných příčin vysoké spotřeby motorového oleje můžou být vadná těsnění dříků ventilů, více známá pod názvem GUFERA. Olej proniká z horní části hlavy přes vadná gufera kolem sacích ventilů do válců, kde shoří, čímž je dána i zvýšená kouřivost motoru.


Potřebný materiál : Sada těsnění dříků ventilů , těsnění pod hlavu motoru, těsnící "O" kroužek pod vodní pumpu, vhodná je i sada nových šroubů do hlavy (pokud jsou ještě originál), těsnící silikon pro teploty do 300C (červeno-hnědý).

Gufera

V první řadě bude potřeba vypustit chladící kapalinu, protože by při povolení vodní pumpy stejně vytekla. Pokud chceme větší část zachránit, umístíme pod předek, konkrétně do místa kde je spodní hadice od chladiče, nějakou nádobu, povolíme sponku na hadici a opatrně odpojíme, protože začne vytékat kapalina.

Motor - odstrojeni

Vzhledem k tomu, že budeme sundavat hlavu motoru, je třeba odstrojit horní část motoru. Sundáme vzduchový filtr, resp. "žábu", poodpojujeme konektory od čidel ze vstřikovací hlavy, táhlo škrtící klapky a zároveň palivové hadice. Poté sejmem celé vstřiky. Při tom odpojíme i svíčkové kabely a rozdělovač.

Další fáze je uvolnění rozvodů. Povolíme alternátor a není od věci ho demontovat úplně kvůli lepšímu přístupu k vodní pumpě, kterou po sejmutí plastového krytu rozvodového řemene uvolníme pomocí třech imbusových šroubů M6. V ten okamžik vyteče i zbytek chladící kapaliny a uvolni se rozvodový řemen


Poté poodpojujeme zbytek hadic (od termostatu do chladiče a ze sání do topení) a po demontáži horního rozvodového kola můžeme přistoupit k sejmutí hlavy se stále ještě nasazenými svody a sacím potrubím. Výfuk je samozřejmě ještě třeba rozpojit hned za svodama, resp. v pružném uložení za lambda sondou.

Horni rozvodove kolo
Vyjmuti mesicku

Po vyšroubování šroubů z hlavy, sundáme skříň vačkové hřídele a hlavu. Já jsem ze sundané hlavy odšrouboval jen sací potrubí, svody zůstaly a v této podobě jsem se pustil do samotné výměny gufer. Ještě před vyjmutím hlavy je vhodné sundat z ventilů vahadla a podložky pod nimi aby se nepoztrácely, neboť jsou na hydraulických zdvihátkách přilepená jen olejem.


Abychom byli schopni výměnu provést, je třeba sundat pružinu z ventilu. Ta je ze shora tlačená pokličkou, která je jištěná dvěma klínky ve tvaru půlměsíčku, zapadající do drážky ventilu. Možností jak tohoto dosáhnout je mnoho, já zvolil za tímto účelem stojánek na vrtačku a předem připravený přípravek. Položíme hlavu na čistou podložku a podložíme ventily tak, aby nepropadly při sejmutí pružiny a můžeme začít. Stlačíme pružinu a nejlépe pinzetou vyndáme oba měsíčky. POZOR ať měsíčky neztratíme, z pinzety rádi ulítávají. :-) Ale ani při ztrátě nejsme ztraceni, v Opelu měsíčky vedou a cena je cca 17 Kč/ks.

Vyjmuti pruziny Vyjmuti gufera
Nasazeni noveho gufera Naklepnuti noveho gufera

Sundáme pružinu a za pomocí dvou šroubováku stáhneme vadné gufero. Po té můžeme ventil lehce máznout olejem a nasadit gufero nové, které domáčkneme rukou a lehce doklepneme pomocí trubičky vhodného průměru. Samozřejmě s citem aby nedošlo k natržení.
Postupně tímto způsobem vyměníme všech 8 gufer.

Následuje důkladné !!! očištění dosedacích ploch na bloku motoru, hlavy z obou stran a skříně vačkové hřídele. Stejně tak důkladně vytřeme a vysušíme díry na šrouby v bloku motoru - NEMAZAT !!! Staré šrouby je nutné taktéž důkladně očistit a jen nepatrně "ušpinit" grafitovou vazelínou. Položíme nové těsnění na blok motoru a na něj hlavu (ničím se nemaže, maximálně jen lehce poprášit práškovým grafitem), kterou na horní dosedací ploše pomažeme slabou vrstvou těsnícího silikonu, přiložíme vahadla mezi hydrostavy a ventily a uložíme skříň vačkové hřídele.

Tesneni pod hlavu motoru
Hlava bez vacky Hlava bez vacky - vahadla

Zašroubujeme lehce všechny šrouby a podotahujeme podle obrázku a následujícího popisu.

Poradi dotahovani sroubu hlavy

Momentovým klíčem utáhneme šrouby v pořadí dle obrázku momentem 25Nm
Ve druhém stupni utáhneme šrouby tuhým klíček o dalších 60 stupňů.
Ve třetím stupni opět ve stejném pořadí utáhneme všechny šrouby stejným klíčem o dalších 65 stupňů.
Ve čtvrtém stupni budeme utahovat o dalších 30 stupňů (motory C13N, C16L(N)Z, E16NZ), resp. o 60 stupňů (motory 20NE, C20NE, C18NZ, 20SER, 20SEH).
Potom je samozřejmě třeba dotáhnout šrouby ještě u teplého motoru a to o 30 stupňů.

Zpětná montáž je možná obráceným postupem, tzn. horní rozvodové kolo, nasadit vodní pumpu (nejlépe s novým těsnícím "O" kroužkem), nastavit obě řemenice na rysky, nasadit rozvodový řemen a za pomocí vodní pumpy, resp. napínací kladky jej napnout -> Postup viz Technika -> Návody -> Výměna rozvodového řemenu. Vrátit zpět vstřikovací hlavu, připojit konektory k čidlům, palivové hadice (pozor, nepřehodit), táhlo plynu, hadice od termostatu k chladiči, hadice k topení, napnout klínový řemen alternátoru, vrátit vzduchový filtr, zapojit rozdělovač a svíčkové kabely. Nalijeme chladicí kapalinu a zkontrolujeme také stav oleje. Vizuelně ještě zkontrolujeme správné zapojení všech čidel a hadic a můžeme provést zkušební start. Může se stát, že pár sekund po startu budou slyšet hydraulická zdvihátka, zvláště v případě kdy s nimi bylo manipulováno. Toto po natlakování celé soustavy samozřejmě ustane.

Návod má sloužit POUZE jako vodítko, nikoliv přesný popis k opravě.