Diagnostika MIDu
Základním předpokladem je mít správně provedenou drátovačku s vyvedeným
kablíkem od pinu 15 konektoru X20. Tento kablík by se měl připojit na
diagnostický konektor X13 na pin D. Jelikož auta původně bez palubního
počítače nemají v pinu D potřebný kontakt (pin D je prázdný), je tento
kablík zatím nikam nezapojený (pozor na možný zkrat). Pokud jej připojíte
na kostru auta a zapnete zapalování, rozběhne se vám selftest MIDu. Tento
selftest je 5-ti stupňový (DIAG 1 až DIAG 5) a mezi jednotlivými stupni se
přepíná pomocí tlačítka S (SET). Pokud chcete režim diagnostiky opustit,
stačí vypnout zapalování a odpojit kablík od kostry. Nyní popíšu, co
jednotlivé režimy znamenají:
DIAG 1:
Nejprve
3x zabliká kód „d12“ a potom se vypisují jednotlivé chyby uložené v paměti
MIDu (např. „ERROR 167“). Pokud žádná chyba není uložena, objeví se „ERROR
---„. Pro výmaz chyb z paměti stačí stisknout na cca 3 s tlačítko R (RESET).
Chybové kódy MIDu:
51 - porucha
EEPROM
52 – porucha
EEPROM
55 – porucha
vnitřního A/D převodníku
121 – porucha na
sběrnici mezi rádiem a MIDem
122 – spálená
pojistka brzdových světel nebo přerušený obvod
167 – plovák
v nádrži paliva - spojení se zemí
168 – plovák
v nádrži paliva - spojení s +Ubat nebo přerušený obvod
169 - čidlo vnější
teploty – spojení se zemí
171 -
čidlo vnější teploty – spojení s +Ubat nebo přerušený obvod
173 - výstup z ECU
se signálem o spotřebě – spojení se zemí
DIAG 2:
Zatím
jsem nezjistil, co znamená. Pokud někdo ví, budu rád když se mi ozve.
DIAG 3:
V tomto
režimu se kontroluje funkce obou tlačítek na levé straně MIDu. Při stisku
horního tlačítka se na první pozici displeje rozsvítí „+“, při stisku
spodního tlačítka se „+“ rozsvítí na druhé pozici.
DIAG
4:
V tomto
režimu se kontroluje funkčnost všech segmentů displeje. Stiskem tlačítka R
(RESET) rozsvítíte všechny segmenty, uvolněním tlačítka všechny segmenty
zhasnete.
DIAG
5:
Tento
režim slouží k parametrizování MIDu podle skutečného obsahu palivové
nádrže. MID počítá předpokládaný dojezd z obsahu paliva v nádrži a
z průměrné spotřeby za posledních 20-30 km. Může se ovšem stát, že
palivová nádrž je různě promáčknutá dovnitř (jízda v kolejích na polních
cestách). Navíc je tu rozdíl mezi obsahem palivové nádrže u hatchbacku (52
l) a u caravanu (50 l). Proto je tu možnost v určitém rozmezí korigovat
skutečný obsah nádrže.
Když se
tedy tlačítkem S (SET) proklikáte až k nápisu „DIAG 5“, stiskněte horní
tlačítko na MIDu a uvidíte asi toto:
nebo třeba
Nápis
„A:-2,0“ je právě ona nastavená korekce. Postupným stisknutím horního
tlačítka na MIDu lze měnit tuto hodnotu od –3,0 po +3,0 l v krocích po 0,5
l. Pokud chcete zadanou hodnotu uložit do paměti, stiskněte tlačítko R (RESET).
Objeví se vám symbol „P“, který značí, že hodnota byla přeprogramována:
Na
předchozích obrázcích bylo vidět, že se změnou korekce o 1 l se okamžitě
změnil předpokládaný dojezd v horním řádku o 10 km, což odpovídá spotřebě
10 l/100 km.
Pokračováním kalibrace MIDu v režimu DIAG 5 je pak určení okamžiku, od
kterého MID počítá předpokládaný dojezd s pevnou spotřebou 10 l/100 km (to
proto, že pokud je v nádrži méně paliva než asi 12 l, tak dochází k
velkému kolísání hladiny při jízdě - šplouchání). To se provádí buď tím,
že do nádrže se naleje přesně 12 l benzínu (což může být obtížné)
nebo se odpojí čidlo v nádrži (plovák) a na jeho místo se připojí přesný
rezistor s hodnotou 120 Ω.
Když se
tedy po startu diagnostiky tlačítkem S (SET) proklikáte až k nápisu „DIAG
5“, stiskněte spodní tlačítko na MIDu a uvidíte toto:
dalším stisknutím tlačítka S (SET) pak přepínáte mezi 12 l a 120 Ω:
POZOR – pokud v tomto okamžiku stisknete tlačítko R (RESET),
tak MID si vezme okamžitou hodnotu, kterou naměří na svém vstupu, jako
referenční a přeprogramuje se podle ní. Pokud tedy je v tomto okamžiku
v nádrži jiné množství paliva, než 12 l anebo je připojen jiný odpor, než
120 Ω,
tak se můžete rozloučit s funkcí „PŘEDPOKLÁDANÝ DOJEZD“.
PS –
tento popis vychází z mých pokusů a určitě není kompletní. Pokud byste
věděli o dalších funkcích diagnostiky MIDu, dejte mi vědět na můj mail „xmark@seznam.cz“. |